Mieszkania na Malcie – koszty wynajmu i praktyczne wskazówki

mieszkania nie Malcie

Mieszkania na Malcie bywają problematyczne. W związku z tym przeprowadzki z miejsca na miejsce to tutaj dość powszechne zjawisko. Nam na szczęście udało się znaleźć mieszkanie spełniające nasze wymagania już przy drugiej próbie i nie zmierzamy na razie go zmieniać. Jeśli rozważasz życie na wyspie to w dzisiejszym wpisie dowiesz się jakie są koszty wynajmu mieszkania na Malcie i znajdziesz wiele przydatnych wskazówek.

Kiedy najlepiej szukać mieszkania?

Najlepszym okresem na szukanie mieszkania na Malcie są zdecydowanie miesiące zimowe. Koszty wynajmu różnią się w zależności od pory roku. Ceny mieszkań zimą są dużo niższe. W sezonie letnim potrafią wzrosnąć nawet dwukrotnie. Dzieję się tak zazwyczaj od czerwca do września ze względu na liczne przyjazdy studentów szkół językowych i pracowników sezonowych. Na wyspę przyjeżdża też wtedy najwięcej turystów i właściciele wynajmują swoje mieszkania krótkoterminowo, dzięki czemu mogą więcej zarobić.

Na co zwracać uwagę przy wynajmie?

Po pierwsze klimatyzacja. Jest to rzecz, bez której w moim odczuciu nie da się obejść. Żaden wiatrak Ci nie pomoże jak przyjdą sierpniowe upały. Ciężko bez tego funkcjonować, zwłaszcza w mieszkaniach znajdujących się na ostatnim piętrze, gdzie ciągle świeci słońce. Bez klimatyzacji może być ciężko zasnąć w nocy, bo przez te upały czasami nie da się oddychać.

Wszechobecna wilgoć

Wysoka wilgotność powietrza sprawia, że w domu często pojawia się grzyb. Przed wynajmem obejrzyj dokładnie wszystkie ściany. U nas w pierwszym mieszkaniu po kilku tygodniach od zamieszkania sufit w łazience zrobił się prawie cały czarny. Zanim się wprowadziliśmy musiało to zostać zwyczajnie zamalowane białą farbą…

Kiedy właściciel przyszedł po czynsz olał temat mówiąc coś w stylu “Mela, u mnie w domu jest to samo!”, po czym odwrócił się na pięcie i wyszedł dając do zrozumienia, żeby mu tym gitary więcej nie zawracać. Kto by się tam przejmował jaki to ma wpływ na zdrowie 🙂 Z tego co obserwuję jest to tak powszechny problem, że niektórzy zmieniają mieszkanie kilka a nawet kilkanaście razy w roku.

Mieszkanie petfriendly

Jeśli posiadasz psa lub kota musisz szukać mieszkania, w którym akceptowane są zwierzęta domowe. Wielu landlordów nie zgadza się na trzymanie zwierząt w ich mieszkaniach. W ogłoszeniach zazwyczaj podawana jest informacja czy właściciel akceptuje psa lub kota. Jeśli taka informacja nie jest podana możesz zadzwonić i zapytać czy jest taka możliwość. Tak było w naszym przypadku. Agentka opiekująca się mieszkaniem zapytała właściciela i ten bez problemu się zgodził.

Mimo, że w niektórych ogłoszeniach była informacja ‘petfriendly’ to kilkukrotnie właściciele życzyli sobie ode mnie zdjęcie psa z informacją jaka to rasa i pytali ile waży… Po czym okazywało się, że w mieszkaniu może przebywać pies, ale w grę wchodzi tylko i wyłącznie mały piesek (na przykład York). Dlatego dosyć długo zeszło nam się ze znalezieniem mieszkania i nie mieliśmy na tamten czas większego wyboru.

Często właściciele życzą sobie też informacji na temat tego czy masz pracę i czym dokładnie się zajmujesz. Chcą chyba wybadać czy jesteś wypłacalny. Zdarzyło się też, że życzyli sobie informacji na temat tego czy jesteśmy małżeństwem.

Ważne!

Nie wpłacaj nikomu żadnych pieniędzy nie będąc na miejscu. My popełniliśmy ten błąd i wpłaciliśmy depozyt, żeby zarezerwować mieszkanie na Malcie a dopiero potem wyruszyliśmy z Polski. Na szczęście nikt nas nie oszukał, ale jak się potem dowiedzieliśmy był to strasznie głupi pomysł, bo na rynku roi się od oszustów i fałszywych ogłoszeń. Najlepszą opcją jest przyjazd na Maltę i szukanie czegoś na wynajem będąc już na miejscu.

Plusy maltańskich mieszkań

Mieszkania są umeblowane i dobrze wyposażone. Zazwyczaj znajduje się w nich wszystko co jest niezbędne do codziennego funkcjonowania: naczynia, garnki, pościele, odkurzacz i inne przydatne przedmioty.

Minusy maltańskich mieszkań

Poza grzybem o którym już wspominałam, jest jeszcze kilka minusów. Malta to taki kraj, gdzie zimą musisz wyjść z domu na dwór żeby było Ci ciepło 🙂 Brzmi jak żart, ale na prawdę w miesiącach zimowych na dworze bywa cieplej niż w domu.

Maltańskie budownictwo ma sporo wad. Jedną z nich jest brak izolacji budynków. Niektórym wydaje się to dziwne, ale mimo tego że zimą temperatura rzadko kiedy spada poniżej 15 stopni, to mieszkania często trzeba dogrzewać.

I tutaj pojawia się kolejny minus. Brak kaloryferów. Mieszkania na Malcie nie ma żadnego systemu grzewczego. Jedyną opcją jest grzejnik elektryczny, który oczywiście pożera dużo prądu lub dogrzewanie klimatyzacją (niektóre klimatyzatory mają też funkcję grzania).

pieniądze euro

Koszty wynajmu mieszkania na Malcie

Wynajem mieszkania na Malcie to niestety spory wydatek. Ceny wynajmu mocno wzrosły w ostatnich latach ze względu na to, że Malta staje się coraz bardziej popularnym miejscem do zamieszkania.

Ile wynosi czynsz?

Koszty czynszu bardzo się różnią w zależności od lokalizacji. Najdroższe mieszkania znajdują się w miejscowościach w pobliżu stolicy Malty takich jak Sliema, St. Julian’s, Msida, Pembroke czy Gzira. Znajduje się tam duża ilość miejsc pracy dlatego tak wiele osób chce tam mieszkać. To bardzo atrakcyjna okolica też ze względu na łatwy dojazd do innych miast, więc ceny zawsze będą tam najwyższe.

Przykładowo mieszkanie w Sliema z 3 sypialniami może kosztować około 1 300 – 1 500 €. W miejscowościach takich jak Msida czy Gzira czynsz za mieszkanie z 2 sypialniami wynosić może około 900 – 1 000 €. Mieszkanie z 1 sypialnią w St Julian’s można trafić za 800 €, ale nie jest to żadną regułą. To tylko przykłady cen z ostatnio przeglądanych przeze mnie ogłoszeń.

Nasze pierwsze mieszkanie wynajmowaliśmy w miejscowości Qawra w dzielnicy Saint Paul’s Bay na głównej wyspie. Czynsz wynosił 750 € miesięcznie i w moim odczuciu cena była mocno wygórowana za tak małe mieszkanie, na dodatek w tak niezadbanej okolicy. Codziennością były walające się po ulicach śmieci, co dla nas było nie do zaakceptowania. Wiedzieliśmy, że jak tylko trafi się jakaś dobra okazja natychmiast zmienimy to mieszkanie.

Plusem tej lokalizacji był szeroki wybór różnych restauracji do których mieliśmy dosłownie kilka minut na piechotę. W pobliżu jest dużo sklepów (niektóre są nawet całodobowe) i przystanki autobusowe praktycznie pod domem.

Depozyt

Kolejny koszt to depozyt, który jest równowartością jednego miesięcznego czynszu. Wpłacany jest jako zabezpieczenie dla właściciela w razie powstałych szkód. Zdarza się, że mieszkania ‘petfriendly’ mają depozyt o połowę lub nawet dwukrotnie większy.

Jeśli nie ma żadnych zniszczeń depozyt w całości powinien wrócić do wynajmującego. Niestety bardzo często zdarza się tak, że nieuczciwi właściciele potrafią sobie przywłaszczyć depozyt bez jakichkolwiek podstaw. Najlepiej zabezpieczyć się fotorelacją mieszkania z dnia wyprowadzki, żeby mieć jakiś dowód. Z umową najmu można zgłosić się do właściwego urzędu i próbować odzyskać swoje pieniądze.

W naszym przypadku depozyt został u landlorda, bo nie zachowaliśmy miesięcznego okresu wypowiedzenia umowy. Trafiliśmy okazyjnie super mieszkanie i wyprowadziliśmy się z dnia na dzień, w związku z tym depozyt należał się właścicielowi i nie prosiliśmy o jego zwrot. Teraz płacimy tak niski czynsz, że tamten depozyt już dawno nam się zwrócił.

Prowizja dla agenta

Wynajem mieszkania często odbywa się za pośrednictwem agenta nieruchomości, który pobiera prowizję w wysokości jednego miesięcznego czynszu. Połowę prowizji płaci wynajmujący, a drugą połowę właściciel mieszkania.

Można też szukać mieszkania bezpośrednio od właściciela i ominąć ten koszt. Może to zająć trochę dłużej, ale nie jest to niemożliwe. Nam udało się to za drugim razem dzięki informacji od naszych obecnych sąsiadów. Często osoby, które opuszczają swoje mieszkanie dają znać na grupach facebookowych. Znajdując kogoś na swoje miejsce szybciej odzyskują swój depozyt a właściciel i nowy wynajmujący nie płacą prowizji za pośrednictwo agencji.

Rachunki

Rachunki za prąd i wodę w przypadku dwóch osób zazwyczaj mieszczą się w przedziale 50 – 100 € miesięcznie. Wszystko zależy od bieżącego zużycia i taryfy. Warto sprawdzić na umowie czy wybrana przez landlorda taryfa jest odpowiednia.

Latem rachunki są o wiele wyższe, ze względu na klimatyzację, która zużywa dużo prądu. W naszym przypadku duże zużycie prądu generują też komputery na których pracujemy i serwer.

Podsumowanie kosztów

Wynajem pierwszego mieszkania na Malcie kosztował nas:
750 € – depozyt
750 € – pierwszy czynsz, który musi być zapłacony z góry
375 € – prowizja dla agenta nieruchomości
50 € – rachunki płatne z góry
25 € – internet
25 € – opłata instalacyjna za internet
75 € depozyt za sprzęt (router)

Łącznie pierwszy miesiąc mieszkania na Malcie kosztował nas 2 050 € czyli około 9 150 zł.

Mieszkanie na Gozo

Nasze obecne mieszkanie jest o połowę tańsze i dwukrotnie większe niż poprzednie. Jest dobrze wyposażone i umeblowane. Standard jak za tę cenę jest bardzo w porządku. Dużym plusem jest nowy klimatyzator zamontowany specjalnie dla nas, minusem jest brak zmywarki (choć w poprzednim mieszkaniu też jej nie było). Mieszkamy tutaj już 8 miesięcy i nie ma żadnego problemu z grzybem na ścianach. Obecny landlord jest bardzo uczciwym i pomocnym człowiekiem. Na pewno nie będziemy mieli problemu z odzyskaniem naszego depozytu. Poprzedni właściciel ciągle coś kręcił i próbował nas naciągać na jakieś dodatkowe koszty. Nie chciał nam pokazywać rachunków i finalnie nigdy się uczciwie z nami nie rozliczył.

Wynajem mieszkania na Gozo:
400 € depozyt
400 € miesięczny czynsz
60-75 € rachunki
25 € internet
40 € opłata za przeniesienie internetu
brak prowizji dla agenta

Obecne mieszkanie to była świetna okazja bo nie jest łatwo znaleźć tak duży metraż, w dobrym standardzie za tak niską cenę. Czynsz miał wynosić 450 € ale właściciel to spoko gość i sam z siebie obniżył koszt o 50 €. Finalnie nasze comiesięczne koszty mieszkaniowe to 400 € czyli około 1800 zł + rachunki.

Tanio, nie? Jest jednak jeden minus mieszkania na Gozo – praca. Dlatego właśnie koszty wynajmu są tutaj tak niskie. My oboje pracujemy zdalnie więc możemy pozwolić sobie na mieszkanie na mniejszej wyspie. O możliwościach pracy na Malcie i Gozo przeczytasz w tym wpisie.

W jakiej okolicy szukać mieszkania?

Najlepszą opcją jest mieszkanie w bliskiej odległości od miejsca pracy. Główna wyspa na co dzień stoi w korkach więc dojazdy do pracy nie należą do najprzyjemniejszych. Z kolei mieszkanie na Gozo a dojazd do pracy na Maltę to raczej mission imposible ze względu na codzienne kursowanie promem w tę i z powrotem. Raz, że koszty a dwa – czas. Gozo jest idealnym miejscem jeśli pracujesz zdalnie i jedyne czego potrzebujesz to cisza i spokój.

Wynajem pokoju

Wiele osób dzieli mieszkanie ze współlokatorami wynajmując pokój. Sporo można na tym zaoszczędzić, ale my w ogóle nie braliśmy takiej opcji pod uwagę.

Jaki jest koszt wynajęcia pokoju?

Cena zależy od lokalizacji, standardu mieszkania i ilości pokoi jaka się w nim znajduje. Pokój w mieszkaniu z 4 sypialniami na pewno będzie wychodził taniej niż w przypadku 2 sypialni. Pokój w nowym mieszkaniu będzie oczywiście większym wydatkiem. Ceny wahają się między 350-550 € za miesiąc + dodatkowe opłaty. Zdarza się, że rachunki są już wliczone w czynsz.

mieszkania na malcie

Umowa

Zdarzało się jeszcze jakiś czas temu, że umowy podpisywane były na 6 miesięcy i po tym okresie ceny w niektórych przypadkach mocno wzrastały. W szczycie sezonu ciężko było znaleźć jakąś alternatywę w rozsądnej cenie.

Dzisiaj zgodnie z prawem w przypadku wynajmu długoterminowego (Long Let) umowa musi być podpisana na minimum rok. Po 6 miesiącach możesz wypowiedzieć umowę zachowując miesięczny okres wypowiedzenia. Jeśli właściciel mieszkania nie chce przedłużyć umowy musi poinformować o tym listem poleconym 3 miesiące przed zakończeniem umowy. Jeśli tego nie zrobi umowa automatycznie odnawia się na kolejny rok.

Na umowie powinny znajdować się dane wszystkich osób, które będą mieszkać w wynajmowanym lokum. Umowa najmu z danymi jest niezbędna jeśli chcesz wyrobić ID Card (dowód osobisty) lub założyć konto w banku.

Od 2020 roku każda umowa najmu musi zostać zarejestrowana w urzędzie. Przed wprowadzeniem tej ustawy rynek wynajmu mieszkań to była istna samowolka. Nie ma więc co się dziwić, że mało kto oddawał depozyty jak żaden urząd nigdy wcześniej tego nie kontrolował. Mimo, że nasz pierwszy wynajem odbywał się za pośrednictwem agencji to nasza umowa i tak nie została zgłoszona. Praca niektórych agencji jak widać ogranicza się jedynie do zgarnięcia prowizji za przyprowadzenie chętnego na mieszkanie. Słabo. Zwłaszcza za takie pieniądze mogliby się “trochę” lepiej postarać. Dlatego ja nie jestem w stanie polecić żadnej agencji. Poniżej podaję linki do tych najbardziej popularnych, oczywiście pomijając tę z której my korzystaliśmy.

Na tej stronie możesz sprawdzić czy Twoja umowa została zarejestrowana https://rentregistration.mt/ Przeczytasz też o wszystkich prawach i obowiązkach wynikających z zawartej umowy.

Gdzie szukać ogłoszeń?

Mieszkań bezpośrednio od właściciela możesz szukać na wielu facebookowych grupach. Wystarczy, że w wyszukiwarkę wpiszesz frazy “Malta property/flats/apartments in Malta, direct from owner”

Oto kilka z nich:

Popularne agencje nieruchomości i portale ogłoszeniowe:
Frank Salt
REMAX
Simon Mamo
Perry
Dhalia
Zanzi Homes
Malta Property
PropertyMarket

Mieszkanie na Malcie ma swoje wady i zalety. Plusy i minusy życia na wyspie opisałam w tym wpisie. Jeśli te informacje są dla Ciebie ciekawe, koniecznie daj mi znać i podziel się wpisem ze znajomymi, których ten temat może interesować 🙂