Mieszkania na Malcie – koszty wynajmu i praktyczne wskazówki

mieszkania na Malcie

Mieszkania na Malcie bywają problematyczne, dlatego przeprowadzki z miejsca na miejsce to wśród mieszkańców wysp dość powszechne zjawisko. Na co należy uważać podczas szukania mieszkania na Malcie? Gdzie szukać ofert i jakie są miesięczne koszty wynajmu? Jeśli rozważasz życie na Malcie to w dzisiejszym wpisie znajdziesz wiele przydatnych wskazówek.

Mieszkania na Malcie – kiedy szukać ofert wynajmu?

Najlepszym okresem na szukanie mieszkania na Malcie są zdecydowanie miesiące zimowe. Koszty wynajmu różnią się w zależności od pory roku. Ceny mieszkań zimą są dużo niższe, natomiast w sezonie letnim potrafią wzrosnąć nawet dwukrotnie. Dzieje się tak zazwyczaj od czerwca do września ze względu na liczne przyjazdy studentów szkół językowych i pracowników sezonowych. Na wyspę przyjeżdża też wtedy najwięcej turystów i właściciele wynajmują swoje mieszkania krótkoterminowo, dzięki czemu mogą więcej zarobić.

Na co zwracać szczególną uwagę?

Po pierwsze klimatyzacja. Jest to rzecz, bez której w moim odczuciu nie da się obejść. Żaden wiatrak niestety nie pomoże jak przyjdą sierpniowe upały. Ciężko bez tego funkcjonować, zwłaszcza w mieszkaniach znajdujących się na ostatnim piętrze, czyli tych najbardziej narażonych na działanie słońca. Bez klimatyzacji może być ciężko zasnąć w nocy, bo przez te upały czasami ciężko jest oddychać.

Mieszkania na Malcie – wszechobecna wilgoć

Wysoka wilgotność powietrza sprawia, że w domu często pojawia się grzyb. Przed wynajmem obejrzyj dokładnie wszystkie ściany. W naszym pierwszym mieszkaniu, po kilku tygodniach od wynajmu, sufit w łazience zrobił się prawie cały czarny. Zanim się wprowadziliśmy musiało to zostać zwyczajnie zamalowane białą farbą

Kiedy właściciel przyszedł po czynsz olał temat mówiąc coś w stylu „Mela, u mnie w domu jest to samo!”, po czym odwrócił się na pięcie i wyszedł dając do zrozumienia, żeby mu tym głowy więcej nie zawracać. Kto by się tam przejmował jaki to ma wpływ na zdrowie. 😏 Z tego co obserwuję jest to tak powszechny problem, że niektórzy zmieniają tu mieszkanie nawet kilka razy w roku.

Mieszkanie na Malcie ze zwierzakiem

Jeśli posiadasz psa lub kota musisz szukać mieszkania ’petfriendly’, czyli takiego w którym akceptowane są zwierzęta domowe. Wielu landlordów nie zgadza się na trzymanie zwierząt w ich mieszkaniach. W ogłoszeniach zazwyczaj podawana jest informacja czy właściciel akceptuje psa lub kota. Jeśli taka informacja nie jest podana możesz dopytać czy jest taka możliwość. Tak było w naszym przypadku. Agentka opiekująca się mieszkaniem zapytała właściciela, a ten bez problemu się zgodził.

Mimo, że w niektórych ogłoszeniach była informacja 'petfriendly’ to kilkukrotnie właściciele życzyli sobie ode mnie zdjęcie psa z informacją jaka to rasa i pytali ile waży… Po czym okazywało się, że w mieszkaniu może przebywać pies, ale w grę wchodzi tylko i wyłącznie mały piesek (na przykład rasy York). Dlatego właśnie dość długo zeszło nam się ze znalezieniem pierwszego mieszkania i nie mieliśmy na tamten czas większego wyboru.

Właściciele często życzą sobie też informacji na temat tego: skąd pochodzisz, czy masz pracęczym dokładnie się zajmujesz. Próbują w ten sposób wybadać czy jesteś wypłacalny. To absurdalne, ale zdarzyło nam się też, że właściciel zażyczyli sobie informacji na temat tego czy jesteśmy małżeństwem.

Ważne!

Nie wpłacaj nikomu żadnych pieniędzy nie będąc na miejscu. My popełniliśmy ten błąd i wpłaciliśmy depozyt, żeby zarezerwować mieszkanie na Malcie a następnie wyruszyliśmy z Polski. Na szczęście nikt nas nie oszukał, ale jak się potem dowiedzieliśmy nie był to zbyt mądry pomysł. Na rynku roi się od oszustów i fałszywych ogłoszeń z mieszkaniami na wynajem, a naciągaczy można też spotkać wśród naszych rodaków! Najlepszą opcją jest przyjazd na Maltę i szukanie czegoś na wynajem będąc już na miejscu.

Mieszkania na Malcie – plusy

Mieszkania są zawsze umeblowane i często bardzo dobrze wyposażone. Zazwyczaj znajduje się w nich wszystko co jest niezbędne do codziennego funkcjonowania: naczynia, garnki, pościele, odkurzacz i inne przedmioty przydatne w codziennym życiu.

Mieszkania na Malcie – minusy

Poza grzybem o którym już wspominałam, jest jeszcze kilka minusów. Malta to taki kraj, gdzie zimą musisz wyjść z domu na dwór żeby było Ci ciepło. 🙂 Brzmi jak żart, ale naprawdę w miesiącach zimowych na dworze bywa cieplej niż w domu.

Maltańskie budownictwo ma niestety sporo wad. Jedną z nich jest brak izolacji budynków kiepski system wentylacyjny. Niektórym wydaje się to dziwne, ale pomimo tego że zimą temperatura rzadko kiedy spada poniżej 15 stopni, to mieszkania na Malcie trzeba dogrzewać.

Tu pojawia się kolejny minus. Brak kaloryferów. Mieszkania na Malcie nie mają żadnego systemu grzewczego, a kominek w domu posiadają tylko nieliczni. Jedynym rozwiązaniem pozostaje więc grzejnik elektryczny, który oczywiście zużywa bardzo dużo prądu lub dogrzewanie mieszkania klimatyzacją (niektóre klimatyzatory mają też funkcję grzania). System wentylacyjny to najczęściej po prostu dziura w ścianie, a wygenerowane ciepło za jej pośrednictwem niestety ucieka z mieszkania…

Mieszkania na Malcie – ile kosztuje czynsz?

Wynajem mieszkania na Malcie to niestety spory wydatek. Ceny wynajmu mocno wzrosły w ostatnich latach ze względu na to, że Malta z roku na rok staje się coraz bardziej popularnym miejscem do zamieszkania.

Koszty czynszu bardzo się różnią w zależności od lokalizacji. Najdroższe mieszkania znajdują się w miejscowościach w pobliżu stolicy Malty takich jak Sliema, St. Julian’s, Msida, Pembroke czy Gzira. Znajduje się tam duża ilość miejsc pracy dlatego tak wiele osób chce tam mieszkać. To bardzo atrakcyjna okolica też ze względu na łatwy dojazd do innych miast, więc ceny zawsze będą tam najwyższe.

Przykładowo mieszkanie w Sliema z 2 sypialniami może kosztować około 1 300€ – 1 500€. W miejscowościach takich jak Msida czy Gzira czynsz za podobne mieszkanie może wynosić średnio mniej więcej 900€ – 1 100€. Mieszkanie z 1 sypialnią w St Julian’s można trafić za 800€ – 900€, ale nie jest to żadną regułą. To tylko przykłady cen z ostatnio przeglądanych przeze mnie ogłoszeń.

Nasze pierwsze mieszkanie wynajmowaliśmy w miejscowości Qawra w dzielnicy Saint Paul’s Bay na głównej wyspie. Czynsz wynosił 750€ miesięcznie i w moim odczuciu cena była mocno wygórowana za tak małe mieszkanie (1 sypialnia), na dodatek w tak niezadbanej okolicy. Codziennością były walające się po ulicach śmieci, co dla nas było nie do zaakceptowania. Wiedzieliśmy, że jak tylko trafi się jakaś dobra okazja natychmiast zmienimy to mieszkanie.

Plusem tej lokalizacji był szeroki wybór różnych restauracji do których mieliśmy dosłownie kilka minut na piechotę. W pobliżu jest dużo sklepów (niektóre są nawet całodobowe) i przystanki autobusowe praktycznie pod domem.

Mieszkania na Malcie – depozyt

Kolejny koszt to depozyt, który jest równowartością jednego miesięcznego czynszu. Wpłacany jest jako zabezpieczenie dla właściciela w razie powstałych szkód. Zdarza się, że mieszkania 'petfriendly’ mają depozyt o połowę lub nawet dwukrotnie większy.

Jeśli nie ma żadnych zniszczeń depozyt w całości powinien wrócić do wynajmującego. Niestety bardzo często zdarza się tak, że nieuczciwi właściciele potrafią sobie przywłaszczyć depozyt bez jakichkolwiek podstaw. Najlepiej zabezpieczyć się fotorelacją mieszkania z dnia wyprowadzki, żeby mieć jakiś dowód. Z umową najmu można zgłosić się do właściwego urzędu i próbować odzyskać swoje pieniądze.

W naszym przypadku depozyt został u landlorda, bo nie zachowaliśmy miesięcznego okresu wypowiedzenia umowy. Trafiliśmy okazyjnie super mieszkanie i wyprowadziliśmy się z dnia na dzień. W związku z tym depozyt należał się właścicielowi i nie prosiliśmy o jego zwrot. W kolejnym mieszkaniu płaciliśmy tak niski czynsz, że utracony depozyt szybko nam się zwrócił.

Mieszkania na wynajem – prowizja dla agenta

Wynajem mieszkania najczęściej odbywa się za pośrednictwem agenta nieruchomości, który pobiera prowizję w wysokości jednego miesięcznego czynszu. Połowę prowizji płaci wynajmujący, a drugą połowę właściciel mieszkania.

Można też szukać mieszkania bezpośrednio od właściciela i ominąć ten koszt. Może to zająć trochę dłużej, ale nie jest to niemożliwe. Nam udało się to 2 razy, za pośrednictwem jednej z facebookowych grup i ogłoszenia na marketplace.

Osoby, które opuszczają swoje mieszkanie często dają znać na Facebooku, ponieważ znajdując kogoś na swoje miejsce szybciej odzyskują swój depozyt. Dzięki temu właściciel i nowy wynajmujący nie płacą też prowizji agencji nieruchomości za pośrednictwo w wynajmie.

Mieszkanie na Malcie – rachunki

Rachunki za prąd i wodę w przypadku dwóch osób zazwyczaj mieszczą się w przedziale 50€ – 100€ miesięcznie. Wszystko zależy od bieżącego zużycia i taryfy. Warto sprawdzić na umowie czy wybrana przez landlorda taryfa jest odpowiednia. Latem rachunki są o wiele wyższe, ze względu na klimatyzację, która zużywa dużo prądu. W naszym przypadku duże zużycie prądu generują też komputery na których pracujemy i serwer.

Podsumowanie kosztów

Wynajem pierwszego mieszkania na Malcie kosztował nas:
750€ depozyt
750€ pierwszy czynsz, który musi być zapłacony z góry
375€ prowizja dla agenta nieruchomości
50€ rachunki płatne z góry
25€ internet
25€ opłata instalacyjna za internet
75€ depozyt za sprzęt (router)

Łącznie pierwszy miesiąc mieszkania na Malcie kosztował nas 2 050€ czyli około 9 600 zł.

Mieszkanie na Gozo

Nasze kolejne mieszkanie było o połowę tańsze dwukrotnie większe niż poprzednie. Było dobrze wyposażone umeblowane. Mieszkanie było urządzone w typowo gozitańskim stylu. Wystrój nie był zbyt nowoczesny, ale standard jak za tę cenę był jak najbardziej w porządku. Mieszkaliśmy tam około 2 lat.

Dużym plusem był nowy klimatyzator zamontowany specjalnie dla nas, minusem był brak zmywarki i windy – z tego powodu zmieniliśmy mieszkanie na obecne. Landlord był bardzo uczciwym i pomocnym człowiekiem. Podczas wyprowadzki do innego mieszkania nie mieliśmy żadnego problemu z odzyskaniem naszego depozytu. Właściciel pierwszego mieszkania ciągle coś kręcił i próbował nas naciągać na jakieś dodatkowe koszty. Nie chciał nam pokazywać rachunków i finalnie nigdy się z nami uczciwie nie rozliczył.

Wynajem pierwszego mieszkania na Gozo:
400€ depozyt
400€ miesięczny czynsz
60-75€ rachunki
25€ Internet
40€ opłata za przeniesienie Internetu
brak prowizji dla agenta 🙂

Pierwsze mieszkanie było świetną okazją cenową. Nie jest łatwo znaleźć tak duży metraż, w dobrym standardzie za tak niską cenę. Czynsz miał wynosić 450€ ale właściciel obniżył koszt o 50€, bo zostaliśmy poleceni przez naszych polskich sąsiadów. Finalnie nasze comiesięczne koszty mieszkaniowe wynosiły w tym czasie 400€ + rachunki.

Choć czynsz gozitańskich mieszkań z czasem też stopniowo wzrasta, to jednak w dalszym ciągu można znaleźć tu mieszkanie wynajem w cenach dużo niższych niż na Malcie. Obecnie średnia cena wynajmu 2 pokojowego mieszkania na Gozo wynosi średnio około 500€ – 700€.

Jest jednak jeden minus mieszkania na Gozo – praca. To jest właśnie odpowiedź na to, dlaczego ceny wynajmu są tutaj dużo niższe niż na Malcie. My oboje pracujemy zdalnie więc możemy pozwolić sobie na mieszkanie na mniejszej wyspie. Jeśli chcesz więcej poczytać o możliwościach pracy na Malcie i Gozo zajrzyj do tego wpisu.

Mieszkanie na Malcie – w jakiej okolicy szukać?

Najlepszą opcją jest znalezienie mieszkania w bliskiej odległości od miejsca pracy. Główna wyspa na co dzień stoi w korkach więc dojazdy do pracy nie należą do najprzyjemniejszych. Z kolei mieszkanie na Gozo, a dojazd do pracy na Maltę to raczej mission imposible ze względu na codzienne kursowanie promem w tę i z powrotem. Raz, że koszty a dwa – czas. Gozo jest idealnym miejscem jeśli pracujesz zdalnie i jedyne czego potrzebujesz to cisza i spokój.

Mieszkanie na Malcie – wynajem pokoju

Wiele osób dzieli mieszkanie ze współlokatorami wynajmując pokój. Oczywiście można na tym sporo zaoszczędzić, ale taka opcja w moim odczuciu sprawdza się głównie w przypadku singli i studentów.

Cena wynajmu pokoju zależy od lokalizacji, standardu mieszkania i ilości pokoi jaka znajduje się w apartamencie. Pokój w mieszkaniu z 4 sypialniami na pewno będzie wychodził taniej niż w przypadku 2 sypialni. W nowym mieszkaniu będzie oczywiście większym wydatkiem. Średnia cena wynajmu pokoju to około 350€-550€ za miesiąc + dodatkowe opłaty. Zdarza się, że rachunki są już wliczone w czynsz.

Mieszkanie na Malcie – umowa

Zdarzało się jeszcze jakiś czas temu, że umowy podpisywane były na 6 miesięcy i po tym okresie ceny w niektórych przypadkach mocno wzrastały. W takiej sytuacji, w szczycie sezonu, ciężko było znaleźć jakąś dobrą alternatywę w rozsądnej cenie.

Dzisiaj zgodnie z prawem w przypadku wynajmu długoterminowego (long let) umowa musi być podpisana na minimum rok. Po 6 miesiącach możesz wypowiedzieć umowę zachowując miesięczny okres wypowiedzenia. Jeśli właściciel mieszkania nie chce przedłużyć umowy musi poinformować o tym listem poleconym 3 miesiące przed zakończeniem umowy. Jeśli tego nie zrobi umowa automatycznie odnawia się na kolejny rok.

mieszkania na malcie

Na umowie powinny znajdować się dane wszystkich osób, które będą mieszkać w wynajmowanym lokum. Umowa najmu z danymi jest niezbędna jeśli chcesz wyrobić ID Card (dowód osobisty) lub założyć konto w banku.

Od 2020 roku każda umowa najmu musi zostać zarejestrowana w urzędzie. Przed wprowadzeniem tej ustawy rynek wynajmu mieszkań to była istna samowolka. Wielu wynajmujących nie oddawało depozytów, ponieważ żaden urząd nigdy wcześniej tego nie kontrolował. Mimo, że nasz pierwszy wynajem odbywał się za pośrednictwem agencji to nasza umowa i tak nie została zgłoszona. Praca niektórych agencji jak widać ogranicza się jedynie do zgarnięcia prowizji za przyprowadzenie chętnego na mieszkanie. Słabo. Za takie pieniądze mogliby się „trochę” lepiej postarać. 🙂

Dlatego właśnie nie jestem w stanie polecić konkretnej agencji, ani polskiego agenta nieruchomości – nie mam w tej kwestii żadnych pozytywnych doświadczeń. Poniżej podaję linki do tych najbardziej popularnych agencji na Malcie – oczywiście pomijając tę z której my korzystaliśmy. 😉

Na tej stronie możesz sprawdzić czy Twoja umowa została zarejestrowana. Przeczytasz też o wszystkich prawach i obowiązkach wynikających z zawartej umowy. Jeśli rozważasz przeprowadzkę i chcesz poznać plusy i minusy życia na Malcie zajrzyj do tego wpisu.

Mieszkania na Malcie – gdzie szukać ogłoszeń?

Mieszkań bezpośrednio od właściciela możesz szukać na wielu facebookowych grupach. Wystarczy, że w wyszukiwarkę wpiszesz frazy „Malta property/flats/apartments in Malta, direct from owner”.

Oto kilka z nich:

Popularne agencje nieruchomości i portale ogłoszeniowe: Frank Salt, REMAX, Simon Mamo, Perry, Dhalia, Zanzi Homes, Malta Property, Property Market.

Jeśli ten wpis był dla Ciebie przydatny, a moja twórczość Ci się podoba możesz zaprosić mnie na wirtualną kawę. ☕ Będzie to bardzo pomocne w dalszym rozwoju mojej strony! 🌟

Wybierasz się na Maltę po raz pierwszy?
Sprawdź 7 najważniejszych informacji przydatnych przed podróżą. ✈

Szukasz więcej informacji z pierwszej ręki?
👉 DOŁĄCZ do grupy miłośników Malty i Gozo na Facebooku.

Wycieczki jednodniowe po Malcie i Gozo 🌴 REZERWACJA WhatsApp +48 798 145 686.